Hoe begin je een podcast?
Hoe begin je een podcast? Een succesvolle podcast maken en lanceren is niet zo moeilijk als het op het eerste gezicht lijkt. In dit artikel laat ik je zien hoe je een podcast op de juiste manier start, aan de hand van enkele eenvoudige stappen die je zullen helpen om je podcastshow in een paar uur van de grond te krijgen en luisteraars die naar jouw podcast luisteren aan te trekken.
Voor we beginnen, er zijn twee manieren om een podcast te beginnen. De eerste is om alles zelf te doen, van het opnemen en bewerken van de audio van je podcast opname tot het maken van het artwork en het indienen van je show bij populaire podcast platformen zoals iTunes of Spotify. Deze optie vergt wat meer tijd en moeite, maar kan ook meer opleveren in termen van creatieve controle.
De tweede optie is het gebruik van een podcasting platform zoals PodcastRBLZ. Wij nemen alle technische aspecten van het starten en hosten van je show voor onze rekening. Deze optie is minder tijdrovend en kan een goede keuze zijn als je niet wat minder ervaren bent in het werk dat komt kijken bij het maken van een podcast.
Welke route je ook kiest zijn er bepaalde stappen die je moet nemen om jouw podcast show te lanceren. Volg dus daarom deze stap-voor-stap handleiding over hoe je een podcast begint:
Kies een onderwerp voor jouw podcast
De eerste stap bij het starten van een podcast is het kiezen van een onderwerp. Je onderwerp kan alles zijn waar je gepassioneerd over bent en waarvan je denkt dat anderen het interessant zouden vinden om erover te horen. Wanneer je een onderwerp gekozen hebt, is het tijd om te beginnen met brainstormen over mogelijke showideeën.
Enkele dingen om te overwegen bij het kiezen van een onderwerp zijn:
– Waar ben je gepassioneerd over?
– Wat wil je met anderen delen?
– Wat denk je dat mensen graag willen horen?
– Waar ben jij echt een expert in?
Vind je niche en richt je op een specifiek onderwerp waarover je diepgaand kunt praten. Dat maakt je podcast leuker voor luisteraars en helpt je trouwe luisteraars aan jouw podcast te binden.
Kies een podcast co-host (optioneel)
Als je besluit dat je een co-host voor je podcast wilt, is het belangrijk dat je iemand kiest die jouw visie voor de show deelt en met wie je goed kunt opschieten. Je zult veel tijd samen doorbrengen met het opnemen en promoten van je podcast, dus het is belangrijk dat je iemand kiest met wie je goed kunt samenwerken.
Enkele dingen om te overwegen bij het kiezen van een co-host zijn:
– Delen jullie dezelfde visie voor de show?
– Kunnen jullie goed met elkaar overweg?
– Hebben jullie complementaire vaardigheden?
Je co-host moet iemand zijn met wie je de werkzaamheden kunt delen en die je podcast leuker maakt voor de luisteraars.
Kies een naam voor jouw podcast
De naam van je podcast is belangrijk omdat het een van de eerste dingen is die potentiële luisteraars te zien krijgen. Probeer bij het kiezen van een naam deze kort, pakkend en gemakkelijk te onthouden te houden. Hij moet ook relevant zijn voor het onderwerp van je show.
Enkele dingen om te overwegen bij het kiezen van een naam zijn:
– Is het nauwkeurig en relevant voor het onderwerp van je show?
– Is het gemakkelijk te zeggen en te spellen?
– Is het kort en pakkend?
Je podcastnaam moet de inhoud van je show weerspiegelen en gemakkelijk te onthouden zijn voor luisteraars.
Kies een podcast format
Het format van je podcast bepaalt de structuur van elke aflevering. Er zijn veel verschillende podcast formats om uit te kiezen, dus het is belangrijk om er een te vinden die goed werkt voor jouw onderwerp en je publiek. Enkele populaire podcastformats zijn interviews, panelgesprekken, soloprogramma’s en storytelling.
Enkele dingen die je moet overwegen bij het kiezen van een format zijn:
– Wat voor soort inhoud wil je opnemen?
– Wie zal er te gast zijn in je show?
– Hoe lang wil je dat elke aflevering duurt?
Het format van je podcast moet gebaseerd zijn op het soort inhoud dat je wilt opnemen en het publiek dat je wilt bereiken.
Lengte van een podcast aflevering
Over het algemeen ben jij degene die bepaalt hoe lang jouw podcast duurt.
Er zijn tal van deskundigen die het allemaal denken te weten. Uiteindelijk kies jij wat voor jou het beste werkt.
Om je een idee te geven hierbij een “richtlijn”:
De lengte van je podcastafleveringen hangt af van het format dat je kiest. Soloprogramma’s en interviews duren meestal 30 minuten tot een uur, terwijl paneldiscussies en storytelling formats tot wel twee uur kunnen duren. Het is belangrijk een lengte te vinden die goed werkt voor je onderwerp en publiek. Je kunt dit uiteraard altijd later nog aanpassen.
Een paar dingen om te overwegen bij het kiezen van de lengte van uw afleveringen zijn:
– Wat is de gemiddelde aandachtsspanne van je doelgroep?
– Hoeveel tijd heb je nodig om je onderwerp te behandelen?
– Hoe vaak wil je nieuwe afleveringen uitbrengen?
De lengte van je podcast moet gebaseerd zijn op het soort inhoud dat je wilt opnemen en de aandachtsspanne van je doelgroep
Stijl van je podcast
De stijl van je podcast is de manier waarop je de inhoud aan je luisteraars brengt. Dit omvat zaken als de toon, het tempo en het energieniveau van je stem. De stijl van je podcast moet gebaseerd zijn op het onderwerp, het publiek en het formaat dat je hebt gekozen.
Enkele dingen die je moet overwegen bij het kiezen van een stijl zijn:
– Wat is de toon van je show?
– Hoe snel of langzaam moet je spreken?
– Hoeveel energie moet je in je stem stoppen?
De stijl van je podcast moet gebaseerd zijn op het onderwerp, het publiek en het format dat je gekozen hebt. Kies een stijl die ervoor zorgt dat je luisteraars betrokken blijven en terugkomen voor meer.
Publicatieschema
Het publicatieschema voor je podcast is de frequentie waarmee je nieuwe afleveringen uitbrengt. Dit kan wekelijks, tweewekelijks, maandelijks of zelfs op onregelmatige basis zijn. Belangrijk is dat je consistent bent met je releases, zodat je luisteraars weten wanneer ze nieuwe inhoud kunnen verwachten.
Enkele dingen die je moet overwegen bij het kiezen van een publicatieschema zijn:
– Hoe vaak kun je realistisch gezien nieuwe afleveringen produceren?
– Hoeveel inhoud heb je om mee te werken?
– Wat is de gemiddelde aandachtsspanne van je doelgroep?
Kies een schema waaraan je je kunt houden, zodat je luisteraars altijd kunnen rekenen op nieuwe afleveringen.
Show- en aflevering-indeling
Het show- en afleveringformat is de manier waarop je je afleveringen structureert. Dit omvat zaken als de lengte en het type van je intro en outro, het aantal segmenten in elke aflevering en de plaatsing van reclameblokken.
Op deze manier weten je luisteraars waar ze aan toe zijn en herkennen ze op een gegeven moment de elementen in je Podcast show.
Consistentie in je podcast
Consistentie key. Je luisteraars moeten weten wat ze van elke aflevering kunnen verwachten. Kies een format dat goed werkt voor je onderwerp en publiek en houd je daaraan.
Artwork voor je Podcast
Het artwork (de thumbnail) is het plaatje wat je ziet wanneer je in Apple Podcast, of Spotify een show aanklikt die je wilt luisteren. Een goede thumbnail is dus ontzettend belangrijk.
Het artwork van je podcast is het eerste wat mensen zien als ze je show tegenkomen. Het moet de aandacht trekken en het onderwerp van je show weergeven. Je kunt Canva gebruiken om gratis professioneel podcast artwork te maken.
Intro, outro en fillers voor je podcast
Zorg voor een professionele intro en outro voor je podcast
Waarom een professionele intro en outro?
– Het kan je show strakker en professioneler laten klinken.
– Het kan je luisteraars een betere eerste indruk van je show geven.
– Fillers kunnen je helpen om de overgang tussen segmenten soepel te laten verlopen.
– Het kan de productie van elke aflevering vergemakkelijken.
Je kunt Fiverr gebruiken om betaalbare Intro en Outro’s te laten maken of contact opnemen met mij. Ik denk graag met je mee!
Podcast apparatuur
Je hebt geen dure apparatuur nodig om een podcast te beginnen. Alles wat je nodig hebt is een computer met internettoegang en een microfoon. Als je de kwaliteit van je podcast wilt verbeteren, kun je later investeren in duurdere apparatuur. Maar voor nu moet je gewoon beginnen.
Wil je direct beginnen met een wat professionelere setup? ik zet hier onder een lijstje van veelgebruikte podcast microfoons.
Opnamesoftware voor je podcast
Welke opnamesoftware je voor jouw podcast gebruikt, hangt af van het type microfoon dat je gebruikt. Als je een USB-microfoon gebruikt, kan je de ingebouwde opnamesoftware van je computer gebruiken. Gebruik je een analoge microfoon, dan moet je een digitale audio-interface gebruiken om je microfoon op de computer aan te sluiten. Zodra je je opnamesoftware hebt ingesteld, kun je beginnen met het opnemen van je podcastafleveringen.
Een handig stukje gratis software is bijvoorbeeld Audacity.
Audio-opname & nabewerking van je podcast
Als je je podcasts hebt opgenomen, moet je deze bewerken voor je jouw show online zet. Bewerken kan je helpen om fouten, uh’s en eh’s of ongewenste ruis uit je afleveringen te verwijderen. Het kan je ook helpen om de inhoud wat te veranderen door stukjes er uit te knippen die misschien minder geschikt zijn achteraf. Dit kun je zelf proberen, of je schakelt PodcastRBLZ in om dit voor je te doen. Zo weet je zeker dat jouw podcast kraakhelder op spotify komt.
Meer weten over het verwijderen van achtergrondruis uit je podcast? lees dan deze blog
Hosten van je podcast (op bijvoorbeeld iTunes en Apple Podcasts)
Er zijn veel podcast hosting platforms om uit te kiezen. Enkele populaire opties zijn het Nederlandse Springcast, Buzzsprout, Blubrry en Podbean. Bij het kiezen van een platform moet je de volgende factoren in overweging nemen:
– Gebruiksgemak: Je moet gemakkelijk door het platform kunnen navigeren en je afleveringen kunnen uploaden.
– Functies: Het platform moet de volgende functies bieden :
– RSS feed: Zo abonneren mensen zich op je podcast.
– Analytics: De meeste platforms bieden basisanalyses, maar sommige bieden meer diepgaande analyses.
– Prijzen: Sommige platforms zijn gratis, terwijl andere een maandelijks bedrag vragen. Kies de optie die bij jouw budget past, maar onthoud gratis bestaat eigenlijk niet. je kunt dan beter iets per maand investeren en de volledige controle houden dan dat een gratis podcast platform reclames uitzend tussen jouw shows door.
Nu je een platform hebt gekozen, kun je jouw afleveringen uploaden en kan je jouw podcast met de wereld delen.
Wil je meer informatie over hoe je jouw podcast zo snel mogelijk op spotify krijgt? lees dan deze blog
Je podcast promoten
Er zijn veel manieren om je podcast te promoten. Het belangrijkste is om creatief te zijn en de platforms te gebruiken waar je doelgroep actief is. Enkele populaire promotiestrategieën zijn:
– Een website maken voor je podcast
– Posten over je podcast op sociale media
– E-mailmarketing
– Een landingspagina voor je podcast maken
– Adverteren voor je podcast op andere podcasts
– Blog posts maken over je podcast
Wees creatief en probeer je te onderscheiden van de massa. Heb je een leuk netwerk op social media? vraag dan je volgers jouw podcast te liken, delen en een review achter te laten (leuke actie aan verbinden?).
Conclusie
Een podcast beginnen is een geweldige manier om je kennis te delen, een publiek op te bouwen en en zelfs geld verdienen. Door deze gids te volgen, kun je nu jouw podcast in een mum van tijd opstarten. En als je onderweg hulp nodig hebt, aarzel dan niet om me een berichtje te sturen. Ik help je graag!
Laat de link van je podcast achter in de comments. Ik ben benieuwd wat jullie allemaal maken!
deze blog kan affiliate links bevatten